Dramatisk ironi #1
I veckans skrivtips kommer jag att beskriva tre sätt som man kan inkorporera dramatisk ironi i sin berättelse oavsett berättarperspektiv. Nästa vecka kommer en genomgång av hur man kan utnyttja intim tredje person eller allvetande tredje person för att förmedla dramatisk ironi.
Prologer
Det kanske mest uppenbara sättet att låta läsaren få reda på något som protagonisten inte känner till är genom att skriva en prolog. I Veckans ord tog jag Harry Potter och De Vises Sten som exempel. Eftersom prologen ofta är skriven ur en annan karaktärs synvinkel, och ibland utspelar sig långt innan huvudpersonen föddes, är den ett utmärkt sätt att berätta något för läsaren som protagonisten inte vet.
Profetia
Ett annat klassiskt grepp, som ofta används i episk fantastik, är att inkludera en profetia. Även om huvudpersonen, som ofta är profetians Utvalde, troligen kommer att få höra den en bit in i berättelsen, kan det vara effektivt att ge läsaren en "sneak peak". En nackdel är att författaren kan frestas att berätta lite för mycket i profetian, så att läsaren kan räkna ut nästan hela handlingen. Detta kan ofta inträffa om man har en God Utvald Person som skall besegra Mörkrets Herre och som till sin hjälp har en Magisk Artefakt. Om man skriver den typen av historia och vill infoga en profetia så skall man vara på sin vakt så att den inte bara blir en sammanfattning av handlingen. Jag rekommenderar att man låter betaläsare läsa profetian och bedömma den.
Flera berättarperspektiv
Det tredje sättet att skapa dramatisk ironi är att berätta historien ur två eller flera personers synvinkel. I en berättelse med två protagonister, eller i en ensembleroman, kommer alla huvudpersonernas vägar att korsas vid ett eller flera tillfällen, vilket innebär att det som person A vet eller gör kommer att ha betydelse för person B, även om B inte vet det än. Det är dock viktigt att komma ihåg att man inte bör slänga in en extra protagonist bara för att skapa dramatisk ironi. Lägg bara till extra huvudpersoner om deras historia och resa är viktiga för din berättelse.