Intervju med Daniel Andersson, författare till "En natt i Logtown City"
Daniel Anderssons debutroman, "En natt i Logtown City" släpps av Miramir förlag den 19.03.2021. Den som vill beställa boken redan nu kan hitta länkar för att göra detta via Miramirs förlags hemsida. Här finns även en länk till Daniels egna hemsida. Detta är en exklusiv intervju med författaren bakom boken.
Fråga: Vem är du utanför författarlivet?
Svar: Jag är nog en rätt enkel person som uppskattar lugn och ro i vardagen. Bor i Enköping med sambo och två barn och till vardags jobbar jag som byggnadsingenjör/konstruktör där jag ritar och dimensionerar husstommar. Annars har jag en liten dragning åt fiske och friluftsliv, gillar att påta i trädgård och snickra på huset, streama någon bra serie eller bara slappa i soffan och läsa en god bok.
Fråga: När började du skriva, och varför?
Svar: Vad jag minns har jag skrivit berättelser så länge jag har kunnat skriva. Svensklärarna i grundskolan läste ofta upp mina uppsatser för klassen och pushade mig att fortsätta skriva på fritiden. Läraren på högstadiet var den första som fick mig att tro på att jag verkligen kunde göra det här.
Det som fick fart på mitt skrivande var faktiskt alla leksaker jag lekte med hemma i pojkrummet. Jag var nog (omedvetet) rätt inspirerad av Marvel och DC när jag gav mina leksaker liv i ett gemensamt universum med episka berättelser som fortsatte i dagar och veckor och gick i och ur varandra. Jag uppslukades av de där berättelserna och började så småningom skriva ner dem i form av synopsis, världsbyggen, biografier och halvfärdiga manus. Även om just de berättelserna inte kom så mycket längre, var det de som fick mig att börja överföra fantasierna till någonting skrivet.
Fråga: Många fantiserar om att bli publicerade, medan många som faktiskt har blivit publicerade suckar över hur svårt det är att skriva och göra det väl. Vad är svårast med skrivandet för din del, och vad får dig att fortsätta?
Svar: Det jag kämpar mest med är att sätta mig in i karaktärernas huvuden och få dem levande, medan handlingen är enklare att bygga. Jag har väl aldrig varit en som analyserar andra människor. Jag har löst problemet genom att jag arbetar ihop ett synopsis för ungefär de första 75% av berättelsen, med en vag idé om hur den ska sluta, och skapar karaktärer som passar in i berättelsens olika roller. När jag börjar skriva brukar karaktärerna bli tydligare, och då blir det också enklare att få ihop slutet på berättelsen. Sen blir det en hel del jobb i redigeringsfasen för att få karaktärerna konsekventa och då kan jag även behöva justera handlingen. Men jag tycker å andra sidan att redigering och förplanering är betydligt roligare än själva skrivprocessen.
Fråga: Kan du ge en kort sammanfattning av din debutroman, "En natt i Logtown City"?
Svar: I grund och botten är romanen en spännande och actionfylld serietidningsinspirerad berättelse som rör sig mellan genrerna urban fantasy och science fiction. Just själva miljön i Logtown kommer från en tidig idé jag hade om en superhjälte i en fågelliknande dräkt som satt i toppen av Stadshuset i Stockholm och blickade ut över ett Sverige som var långt ifrån vad det en gång var. Tänk närstående framtid med zombier, kärnvapenkrig och en touch av dystopi. Utifrån den bilden växte Logtown så sakteliga fram.
Motorn i romanens handlingen är en våldsam gangster, som ställer till en hel del oreda och hamnar i trubbel med polisen. Som läsare får man i huvudsak följa två karaktärer, en poliskommissarie (som dessutom är en varulv) samt den ovan nämnda maskerade brottsbekämparen, som försöker gräva fram information på sina håll om den här gärningsmannen.
Fråga: Hur och när föddes idén till den boken?
Svar: Från första början ville jag skriva något rått och skitigt om superhjältar i en svensk Sin City-inspirerad miljö. Jag skrev ett kapitel på ren känsla (det som nu är bokens tredje och femte kapitel) någon gång i början av 2013, men visste inte alls vad jag skulle göra med det. Så jag stannade upp, testade att infoga andra lösa idéer (bland annat det här om den maskerade brottsbekämparen), provade mig fram med olika lösningar och byggde långsamt upp handlingen samtidigt som jag skrev.
Fråga: Vad var roligast att skriva i den här boken och vad är du stoltast över nu när den är färdig?
Svar: Boken spretar nog lite genremässigt, men det var också det som var det roligaste; att få skriva om maskerade brottsbekämpare, våldsamma gangsters, varulvar, skumma snutar med mera och att sammanfoga alla element till en seriös berättelse. Det jag är mest stolt över är så klart att jag faktiskt fick ihop min första roman.
Fråga: Och för balansens skull: vad var det svåraste att skriva? Hur ordnade du det i slutändan?
Svar: När jag först fick klart mitt råmanus hade jag en kortroman i handen. Jag trodde att jag var färdig, men jag var inte nöjd med den och förstod att berättelsen inte dög. Exempelvis hade till och med jag svårt att säga vad handlingen och drivet i berättelsen var, men jag var hemmablind och kunde inte heller komma på vad jag skulle göra för att förbättra den. Så jag anlitade en lektör och det var det bästa som kunde hända romanen. Jag fick verkligen igång hjärnkontoret tack vare lektörsutlåtandet och kunde förbättra berättelsen flera gånger om.
Fråga: Hur såg din skrivprocess ut för den här boken? Hur mycket planerade du i förväg och hur mycket ändrades från första till sista utkastet (inga spoilers nu)? Hur lång tid tog det från det att du började skriva boken tills den gick till korrekturläsning?
Svar: Skrivprocessen var både omständlig och oregelbunden. Jag började utan någon som helst plan och fick gå tillbaka och arbeta fram en synopsis i efterhand. Jag skrev något kapitel, stannade upp och funderade i veckor över vad sjutton jag höll på med. Så där fortsatte det i tre år innan jag fick ihop kortromanen. Processen var inte alls optimal, men jag hade heller inte någon erfarenhet av att skriva en längre berättelse. Jag lärde mig ändå mycket på vägen om hur jag behöver lägga upp min egen skrivprocess och vad som funkar för mig.
Med hjälp av lektörsutlåtandet dissekerade jag berättelsen och gjorde upp en plan för det fortsatta arbetet. I början på 2019, sex år efter det första skrivna ordet, hade jag äntligen fått ihop en roman som jag var nöjd med. Huvudhandlingen är i det stora hela oförändrad och det jag framför allt har gjort är att jag har infogat sidohistorier, lagt till scener, förtydligat och så vidare. Längdmässigt skiljer det ungefär 45 000 ord, från kortromanens 37 000 till nuvarande 82 000.
Jag började skicka runt manuset till förlag under hösten/vintern 2019, och i somras antogs det av Miramir Förlag. Sedan dess har vi redigerat manuset under hösten och förbättrat det ytterligare, och när boken väl släpps nu i mars har det gått åtta år sedan jag började skriva på den.
Fråga: Finns det några särskilda författare som har inspirerat dig?
Svar: Jag har ingen enskild som dyker upp så där på rak arm. Däremot finns det två perioder i mitt liv som sett i efterhand var viktiga brytpunkter i mitt eget skrivande. De författare som jag läste under de perioderna bidrog starkt, av olika anledningar, till att jag fortsatte skriva. I tonåren var det mycket Stephen King, Robert Jordan, Tom Clancy och Jan Guillou, och när jag började skriva på min debutroman började jag läsa Brandon Sanderson, Joe Abercrombie, Robert E. Howard, Scott Lynch, Anders Fager och John Ajvide Lindqvist.
Fråga: Vilken typ av läsare tror du skulle uppskatta "En natt i Logtown City"?
Svar: Om man gillar de lite mörkare serietidningarna/superhjälteberättelserna, tänk någonstans Sin City, Daredevil, Batman, Punisher och liknande, då tror jag att min bok passar bra.
Fråga: Hur ser dina författarplaner ut när den här boken har släppts?
Svar: Tiden är det svåraste att få ihop med sambo och två barn, så jag tar det lite som det kommer. Det kanske blir någon novell framöver, jag gillar ändå känslan av att avsluta en berättelse. Annars har jag ett par påbörjade science fiction-berättelser som ligger och väntar i skrivbordslådan. Båda ser ut att landa i gränslandet kortroman-roman. Den ena är en militär science fiction med inslag av thriller/spänning medan den andra handlar om en intergalaktisk prisjägare, något av en vilda västern på en främmande planet. De projekten ser jag fram emot att ta tag i.
Fråga: Och avslutningsvis: vilka är dina främsta råd för oss som ännu inte är i närheten av ett bokkontrakt?
Svar: Bland det viktigaste är att skriva regelbundet och att skriva klart sina berättelser. Dels behöver man få in vanan att skriva och man behöver öva på hantverket, dels behöver man en textmassa som går att analysera. Sen tror jag att det är extremt viktigt att skriva den berättelse man själv vill läsa, annars kommer det inte vara lustfyllt.
Stort tack till Daniel Andersson för att ha medverkat i denna intervju! När boken går att förbeställas via bokus kommer jag att lägga en länk till hemsidan här under fliken "författarvänner".
Den som vill kan gärna beställa ett exemplar av Det var inte jag från Joelsgårdens förlag, där både Daniel och jag har medverkat.