Veckans ord #26 - Trop
En trop är en litterär figur eller ett litterärt mönster. Den kan vara en viss typ av händelse eller situation, en viss sorts relation mellan karaktärer, en särskild typ av karaktär eller ett visst fenomen. För att någonting skall räknas som en trop bör den vara så pass vanligt förekommande att den är igenkännlig för en stor mängd författare eller läsare.
Det finns ett oändligt antal troper, men här kommer jag bara att ge några exempel på de olika typer av troper jag nämnde i förra stycket.
Exempel på "händelse-/situationstroper": en dam i nöd, det vill säga en kvinnlig karaktär som blir tillfångatagen eller svävar i fara och är oförmögen att ta sig ur sin situation själv; eller en episk resa, det vill säga att en eller flera karaktärer måste ge sig ut på en ofta lång och farlig resa för att skaffa något, rädda någon eller besegra någon.
Exempel på "relationstroper": far och son som har olika åsikter om sonens yrkesval och framtid (ofta innebär detta att fadern vill se sonen följa i hans fotspår medan sonen vill gå sin egen väg); eller fiender till älskare, vilket innebär att två personer ogillar varandra (och ofta tävlar mot varandra) i berättelsens början med sedan blir kära.
Exempel på "karaktärstroper": Mary Sue/Gary Stu, som jag två inlägg om (här och här) förra veckan; den vise mentorn, som vanligen är en gammal man med långt skägg och som står för majoriteten av den samlade kunskapen och kompetensen i berättelsen; eller den dolda fienden, som är en karaktär som läsaren och huvudpersonen tror är en allierad men som egentligen har motarbetat protagonisten hela tiden.
Exempel på "fenomentroper": kryptonit el. motsv., det vill säga ett föremål eller material som blockerar eventuella magiska krafter; eller livsfarlig isolering, det vill säga att huvudpersonerna befinner sig på ett farligt ställe (t.ex. där en seriemördare härjar) och inte kan ta sig därifrån.
Vissa troper anses vara uttjatade (t.ex. Mary Sue och damen i nöd), men det som gör en trop mindre önskvärd är inte att den har använts mycket nog för att bli allmänt känd utan att den antingen har överanvänts eller felanvänts. Det går inte att skriva en berättelse utan vissa troper, men man kan gärna försöka manipulera och omforma vissa av de troper man använder för att göra dem mer intressanta och göra berättelsen mindre förutsägbar.
Samtidigt är det värt att komma ihåg att vissa troper är fantastiskt populära bland många läsare. En som jag hör många tala varmt om är fiender till älskare. Om du vet att en viss trop är väldigt viktig i din berättelse kan du alltså använda den som lockbete för att attrahera läsare.
Jag vill för övrigt påminna om att det på fredag kommer en intervju med Daniel Andersson, författare till En natt i Logtown City, som kommer ut den 19.03.2021. Missa inte denna intervju, för den går bara att läsa på den här bloggen!